niedziela, 20 maja 2018

"Obrączka diabła" - Vidar Sundstøl

Autor: Vidar Sundstøl
Tytuł: Obrączka diabła
Tytuł oryginału: Djevelens Giftering
Tłumaczenie: Katarzyna Tunkiel
Wydawnictwo: Media rodzinna
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 318



"Obrączka diabła" jest pierwszą książką z cyklu gorzka czekolada, którą miałam okazję przeczytać. Cykl ten cieszy się pozytywnymi opiniami, ale nie jest popularny. Często bywa tak, że mało znane książki, są wartościowe i mają w sobie coś, co przyciąga czytelnika. W przypadku wymienionej przeze mnie książki, również tak było.

Mroczny thriller ze Skandynawii. W noc letniego przesilenia 1985 roku w norweskiej wiosce Eidsborg przepada bez wieści młoda badaczka folkloru. Trzydzieści lat później w tej samej okolicy ginie studentka Cecilie Wiborg. Główni bohaterowie, prywatny detektyw Max Fjellanger i bibliotekarka uniwersytecka Tirill Vesterli, szukają rozwiązania zagadki tych zaginięć, zgłębiając mroczny mistycyzm i folklor norweskiego Telemarku.

Książka wyróżnia się na tle innych thrillerów, między innymi poprzez mistycyzm i folklor. Wierzenia mieszkańców, figurki, noc świętojańska, rytuały, obrzędy, tradycje nadają całości odpowiedniego klimatu. Dzięki czemu fabuła jest niebanalna i oryginalna. A czytając czułam się porwana przez treść. Na dodatek, gdy przeczytałam prolog, pomyślałam sobie, że brzmi to intrygująco. A wraz z rozwojem akcji, tajemniczość i niepewność rosła. Chciałam się dowiedzieć, jak najszybciej, o co w tym wszystkim chodzi. 

Początkowe samobójstwo, niekoniecznie nim było. Szybko, okazało się, że sprawa jest bardziej złożona niż na pozór się wydawało. A wydarzenia aktualne wiążą się z tajemnicami z przeszłości.  Śmierć trzech osób na przestrzeni długiego czasu, nie może być przypadkiem.  Stopniowo razem z śledczymi poznawałam historię, snułam własne domysły co do tożsamości sprawcy. Autor, co jakiś czas zaskakiwał zwrotami akcji, czy też nowymi tropami, które powodowały, że jeszcze bardziej wciągałam się w treść. Po przeczytaniu całości, poczułam się zaskoczona, bo nie do końca tego się spodziewałam.

Jednym z głównym bohaterów jest Max Fjellander,  z zawodu prywatny detektyw. Pojawił się w rodzinnych stronach, z powodu niespodziewanej śmierci dawnego kolegi.  W odkrywaniu prawdy pomaga mu Tirill Vesterli - bibliotekarka, miłośniczka kryminałów, samotna matka. Oboje wzajemnie się uzupełniają.

"Obrączka diabła" jest thrillerem, wyróżniającym się wśród innych na rynku. Droga do prawdy owiana jest klimatem mroku, niepewności, tajemniczości. A w tym wszystkim nietypowe wierzenia i rytuały, które nadają całości uroku. Polecam, szczególnie miłośnikom kryminałów i powieści detektywistycznych.

Za możliwość przeczytania książki dziękuje wydawnictwu Media Rodzina.

13 komentarzy:

  1. Ostatni akapit Twojej recenzji przekonał mnie do sięgnięcia po tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię kryminały, więc myślę książka będzie mi się podobać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio mam wielką ochotę na dobry thriller, więc zwrócę na tę pozycje uwagę.

    Pozdrawiam i zapraszam:
    Biblioteka Feniksa

    OdpowiedzUsuń
  4. Mroczny thriller, mrok, rytuały i wierzenia? Wchodzę w to! <3

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam takie książki, więc na pewno nie odmówię :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi kusząco. Niektóre z cyklu Gorzka czekolada mi się podobały :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Trochę mam dość thrillerów iw których główny bohater jest detektywem albo policjantem... come on, wysilcie się luzie! Za to zainteresowałaś mnie tym folklorem, ostatnio ciągnie mnie do takich tematów więc dodaję książkę do chciej-listy - od dłuższego czasu poluje na jakiś prorządny thriller :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Gatunek dla mnie, więc może się skuszę :) Zwłaszcza, że dawno nie sięgałam po kryminał/thriller.

    Pozdrawiam,
    Książkowa Przystań

    OdpowiedzUsuń
  9. O kurczę! Coś dla mnie! Zapisuję ten tytuł. rzeczywiście wcześniej nie słyszałam o całym cyklu, dlatego bardzo dziękuję, ze o nim wspominasz;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Thriller, folklor, ciekawa kulutra! Czego chcieć więcej!

    OdpowiedzUsuń
  11. Już dopisuję do listy czytelniczej, zapowiada się nader interesująco. :)

    OdpowiedzUsuń