czwartek, 31 maja 2018

"Nieodgadniony" - Maureen Johnson

Autorka: Maureen Johnson
Tytuł: Nieodgadniony
Tytuł oryginału: Truli Devious
Przełożył: Paweł Łopatka
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 446

"Tym, którym choć raz się śniło, że znajdują zwłoki w bibliotece." 


Akademia Ellinghama to elitarna, prywatna szkoła w Vermont, dzieło życia Alberta Ellinghama, miejsce pełne łamigłówek i zagadek, wijących się ścieżek, ogrodów, ukrytych korytarzy i tajemnych przejść. Bo – jak twierdzi jej założyciel – „nauka jest zabawą”.

W 1936 roku, wkrótce po otwarciu Akademii, znikają żona i córka Ellinghama. Jedynym tropem w sprawie jest prześmiewczy list-zagadka, w którym tajemniczy Nieodgadniony podaje sposoby na morderstwo. Porwanie rodziny Ellinghama staje się jedną z największych nierozwikłanych zbrodni w historii USA.

Wiele lat później pasjonująca się sprawami kryminalnymi uczennica pierwszego roku Akademii, Stevie Bell, postanawia rozwiązać zagadkę z przeszłości. Najpierw jednak musi odnaleźć się w wymagających szkolnych realiach, wśród nowych ekscentrycznych przyjaciół. 

Coś wisi w powietrzu. Mroczna postać z przeszłości nie daje o sobie zapomnieć. Nieodgadniony – a wraz z nim śmierć – powróci do Akademii.



Od pierwszych stron treść owiana jest klimatem tajemniczości. A im więcej przeczytałam, tym bardziej czułam się niesamowicie wciągnięta w książkę. Aktualne wydarzenia, fragmenty retrospekcji, czy też zeznania świadków tworzyły razem intrygującą całość. A co najlepsze po przeczytaniu całości, moja ciekawość nie została zaspokojona. Muszę więc, uzbroić się w cierpliwość i czekać na drugą część.

Pomysł na fabułę, podoba mi się. Przede wszystkim, dlatego że cała akcja rozgrywa się w szkole, której historia jest niezwykle tajemnicza. Początkowo, miałam skojarzenia ze znanym Hogwartem z Harrego Pottera. Drobne podobieństwa występują, aczkolwiek autorka przeniosła mnie w inną rzeczywistość szkolną. A jako miłośniczka kryminałów i wszelkich powieści detektywistycznych, główne tło wydarzeń stworzone, przez pisarkę, ujęło mnie. A na dodatek wraz z rozwojem akcji, dzieje się coś takiego, co wstrząsa społecznością szkolną.

Wśród bohaterów, kluczową rolę odgrywa Stevie. Dziewczynę polubiłam głównie za skłonności detektywistyczne. Młoda miłośniczka kryminałów, świetnie czuje się w świecie, w którym zagadka goni zagadkę. Bohaterka, zna historię szkoły, chcę odkryć, co tak naprawdę stało się przed laty. 

Książka jest przeznaczona dla młodzieży. Oprócz głównych wydarzeń, w treści pojawiają się elementy życia nastolatków. Imprezy, zauroczenia, relacje z koleżankami i kolegami oraz rodzicami. Autorka pokazała nam między innymi, że robiąc coś wspólnie można znacznie więcej osiągnąć. Każdy z nas, jest w czymś innym dobry. A w grupie siła! Autorka podkreśliła wyjątkowość wszystkich postaci.

Podsumowując, z czystym sercem polecam tę książkę.  Młodzieżowy kryminał, w którym akcja rozgrywa się w szkole, robi wrażenie. Zagadki, niepewność o co, tym wszystkim chodzi, klimat tajemniczości, to elementy, które przyciągały do książki. 
Swoją drogą książka może być idealnym prezentem na dzień dziecka.

Za możliwość przeczytania książki dziękuję bardzo Wydawnictwu Poradnia K oraz Smile PR!





16 komentarzy:

  1. Jestem bardzo ciekawa tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię kryminały, pewnie i ten był by w moim stylu :)

    Pozdrawiam!
    rozchelstanaowca.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi nieźle, aż bym się przekonała, czy mi się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  4. O, super że wciągająca! Ciekawa recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  5. Masakryczne jest to ze ta historia jest oparta na faktach!

    OdpowiedzUsuń
  6. Może być ciekawa... chętnie zapiszę sobie tytuł!

    OdpowiedzUsuń
  7. O, super, czytałam tylko opowiadanie autorki, dobrze wiedzieć, że jest powieść.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książkę mam już na półce i mam zamiar za niedługo się za nią zabrać. Na razie wolny czas spędzam z "Przybyszem" od pana Tymińskiego 😊

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam, gdy w książce są rozwiązywane zagadki z przeszłości. Mimo, iż książka jest dla młodzieży, to kusi mnie aby po nią sięgnąć.
    biblioteczkamoni.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  10. Chętnie podrzucę tytuł moim nastolatkom. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Chyba będę miała komu ją sprawić na prezent

    OdpowiedzUsuń
  12. Coś w moich klimatach. Dziwię się, że jeszcze o niej nie słyszałam. Coś czuję, że latem się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie słyszałam o tej książce, ale dzięki Twojej recenzji chyba po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  14. Trochę za stara się czuję na takie klimaty...

    OdpowiedzUsuń