niedziela, 15 lipca 2018

Adale Faber, Elaine Mazlish - "Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały"


Niewielu z Was, że studiuję pedagogikę. A po wakacjach zaczynam piąty rok studiów. Na, tyle lubię swój kierunek, że dodatkowo (poza studiami) czytam też najróżniejsze publikacje związane z dziećmi i młodzieżą. Więc postanowiłam przeczytać "Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały". Studia pedagogiczne, własne doświadczenia pomogły w ocenieniu tej książki. Jeśli jesteście ciekawi mojej opinii, zapraszam do przeczytania dalszej części wpisu.

Popatrzmy na dwa zdjęcia poniżej (można kliknąć w zdjęcia i powiększyć).. Jedno z nich, opisuje nieprawidłowe zachowanie ze strony rodzica, a drugie, zalecany sposób postępowania z dzieckiem. Reakcja dorosłego na pierwszym zdjęciu jest klasyczna i standardowa, stosowana często przez rodziców i wychowawców. Więc mnie osobiście nie zdziwiła. Z kolei na drugiej fotografii, jest za idealnie, ale zarazem komunikat lepiej brzmi. Jako dziecko wolałabym usłyszeć tekst z drugiej fotki. A natomiast jako rodzic, w sytuacji tu i teraz, zareagowałabym podobnie jak na pierwszym obrazku.




 Treść  jest pełna przykładów jak mówić do dzieci, tak żeby mieć z nimi prawidłową relacje. Z perspektywy dziecka, zalecane zachowania rodziców, przemawiają do mnie. Ujęcie problemów, w sposób przedstawiony przez autorki, brzmi dobrze.


Książka podzielona jest na kilka rozdziałów, w którym występują typowe problemy związane z nastolatkami. Treść każdego rozdziału odpowiada na pytania: jak jest, oraz jak powinno być. A na samym końcu poszczególnego zagadnienia, dołączone są krótkie podsumowania. Tekst jest zrozumiały, oparty na przykładach z życia. Nie jest to typowa naukowa pozycja. Książka jest przeznaczona dla każdego zainteresowanego z relacją z dziećmi. 

Myślę, że warto przekonać się samemu i wypróbować kilka porad zawartych w książce w praktyce! Gorąco zachęcam do przeczytania!

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Media Rodzina.

16 komentarzy:

  1. Jako psycholog chętnie przeczytam. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa publikacja :) może przydać się wielu osobom.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytalam chyba wszystkie książki z tej serii i jestem nimi zachwycona. Ja skonczylam pokrewny kierunek (psychologię) i nawet raz prowadzilam szkolenie dla rodzicow na podstawie tej ksiazki ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kiedyś uczestniczyłam w szkoleniu w Koszalinie na podstawie tej książki i polecam każdemu!

      Usuń
  4. Czekają mnie niebawem takie rozmowy, zatem z chęcią bym zerknęła do takiej książki :)
    biblioteczkamoni.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta książka powinna być w rękach każdego rodzica.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawa pozycja. Z chęcią na nią zerknę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  7. Mi się nie przyda, do psa to gadam jak do ściany, a do męża to potrzebuję poradnik dla dzieci w wieku 3-5 lat, a nie nastolatka :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetna propozycja na przyszłość! ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa książka. Rodzice nie potrafią dogadać się z dziećmi i problem ten nie dotyczy wyłącznie nastolatków, ale i młodszych dzieci. Zbyt agresywne krytykowanie może doprowadzić m.in. do obniżenia poczucia wartości, którym to dziecko będzie zmagać się nawet przez całe dorosłe życie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem po pedagogice, to kierunek wybrany świadomie, z zamiłowania pracy z dziećmi :)W prawdzie przed obecną ciążą pracowałam jako n-lka wychowania przedszkolnego, obecnie jestem w trakcie studiów podyplomowych z edukacji wczesnoszkolnej.Jednak taka wiedza również się przyda, szczególnie, że mam synka, który za jakiś czas wejdzie w ten wiek.Dobrze będzie móc się wtedy z nim dogadać :) Zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Fajna ta książka. Każdy rodzic powinien przeczytać :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zdecydowanie wpisuje się w moje obecne potrzeby, dwójka nastolatków w domu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Również ukończyłam pedagogike, ale nie spotkałam się z tą książką. Chętnie ją przeczytam przy najbliższej okazji :) pozdrawiam cieplutko i zapraszam do siebie www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com
    P. S. Ja zostaje u ciebie na dłużej jako obserwator

    OdpowiedzUsuń
  14. U nas w przedszkolu Pani polecała te książki i mi też przypadły do gustu!

    OdpowiedzUsuń