poniedziałek, 26 lutego 2018

Jakub Ćwiek - "Grimm City Wilk"

Autor: Jakub Ćwiek
Tytuł: Grimm city wilk
Wydawnictwo: SQN imaginatio
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 375



Oprócz sięgania po książki znanych i cenionych przeze mnie autorów,  staram się pd czasu do czasu, przeczytać coś innego. Zapoznać z twórczością nieznanego mi autora. Tym razem wybrałam Grimm City Wilk, autorstwa Jakuba Ćwieka. Autor zafundował nam kryminał w klimacie noir oparty na baśniach. Opis z okładki zabrzmiał intrygująco. Jeśli jesteście ciekawi czy książka mi się spodobała, zapraszam do przeczytania dalszej części opinii.

Miasto Grimm – ponura, spowita obłokami tłustej czerni metropolia to miejsce, gdzie o sprawiedliwość równie trudno, co o bezchmurne niebo. Zbudowane na ciele olbrzyma, napędzane jego smolistą krwią i odłamkami węglowego serca trwało w dawno ustalonym porządku. Do teraz. Na przestępczą scenę wkracza właśnie bezkompromisowo Nowy Gracz, a oficer policji Wolf zostaje brutalnie zamordowany we własnym domu. Czy te fakty się łączą? I czy czerwony płaszcz z kapturem zaobserwowany u głównej podejrzanej w sprawie zabójstwa czyni ze sprawy zbrodnię na tle religijnym?

Okładka książki oddaje klimat powieści. Dominują na niej ciemne kolory, a tylko taksówka i płaszcz kobiety zostają wyróżnione na kolorowo. Widać także, cień wilka.  Ponadto do treści są dołączone są rysunki, których kolorystyka również jest ciemna. Dzięki nim, moja wyobraźnia została pobudzona. Mogłam sobie wyobrazić świat przedstawiony w powieści, który jest ponury, brzydki, niebezpieczny.  Autor w świetny sposób zaprezentował miasto Grimm City.

Głównym bohaterem jest Alfie Moore - muzyk, który pewnego razu wsiadł w taksówkę współlokatora i ten dzień zapoczątkował dla niego trudny czas w życiu. Oprócz Alfiego, wśród społeczności Grimm city szczególną rolę odegrali agent McShana, Inspektor Evans, dziennikarka lokalnej gazety, jeden z bogatych mieszkańców i jego kamerdyner. Narracja jest prowadzona z perspektywy kliku bohaterów, ale niewątpliwie pierwsze skrzypce gra tu Alfie  Moore. Dzięki takiemu zabiegowi, opowieść poznajemy z kilku punktów widzenia.





Początek zapowiadał się bardzo obiecująco. Od pierwszej strony autor opisywał ciężki los taksówkarzy - wypadki, śmierć. Co prawda, przez długie opisy, czułam znudzona. Mimo wszystko, brnęłam dalej, ciekawa jak to wszystko się skończy. Samo śledztwo nie dostarczyło zbyt wielu  emocji i napięcia. Toczyło się wolno. Aczkolwiek im bliżej końca, tym co raz bardziej wciągałam się w treść. Aż ujrzałam, zakończenie, które zaskoczyło. Nie tego się spodziewałam. Niektóre wątki pozostały otwarte. Więc, pewnie sięgnę po kolejną część.

Styl autora nie należy do najłatwiejszych. Dominują długie opisy, występują wulgaryzmy. Czytając, tę książkę, trzeba się skupić, aby wszystko dobrze zrozumieć. Przeczytanie całości zajęło mi kilka tygodni. Dawkowałam ją sobie, maksymalnie czytałam jeden rozdział w ciągu dnia.

Podsumowując, opisy świata przedstawionego są trafnie nakreślone. A w  pakiecie wraz z okładką i rysunkami tworzą mroczną, tajemniczą atmosferę. Grimm City to miasto, w którym nie chciałabym się znaleźć. Jest to miejsce, gdzie świat przestępczy króluje.  Jakub Ćwiek stworzył niekonwencjonalny noir kryminał, oparty na baśniach.

Polecam!

Za możliwość zrecenzowania książki dziękuje portalowi CzytamPierwszy.pl

Czytam i recenzuję na CzytamPierwszy.pl

11 komentarzy:

  1. Nie znam jeszcze twórczości tego autora, ale mam tę książkę w planach. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedyś chciałabym przeczytać coś Ćwieka, ale jakoś nigdy mi się nie spieszyło. Na razie mam co czytać, ale o książkach tego autora pojawiają się same dobre opinie, więc kiedyś sięgnę na pewno :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Planuję poznać twórczość autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka czeka na swoją kolej, jestem jej ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten klimat noir niezbyt mi odpowiada, choć w sumie czytałam tylko jedną książkę w tym gatunku. Na pewno coś dla porównania muszę przeczytać kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Recenzja super, jednak ten gatunek nie należy do m oich ulubionych

    OdpowiedzUsuń
  7. Książkę mam u siebie w domu i w wolnej chwili powrócę do niej. Ta historia była całkiem ciekawa i nie wiem dlaczego jej nie dokończyłam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam tę serię na uwadze, nawet pierwszy tom już czeka na swoją kolej. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ćwieka mam w planach czytać w niedługim czasie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie wiem czy jest sens, bym się za nią brała :/ Z jednej strony opis zapowiada ciekawą historię (no i uwielbiam wielu narratorów w tej samej książce :> ), z drugiej nie jestem fanką zbyt długich opisów i nadmiaru wulgaryzmów:/


    Paulina z naksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie jestem przekonana do twórczości tego Pana. Odpuściłam po przeczytaniu jednej książki, bo w ogóle nie czułam się zachęcona.

    OdpowiedzUsuń