niedziela, 15 kwietnia 2018

A jaką wartość dla Ciebie mają słowa?

Autorka: Cath Crowley
Tytuł: Słowa w ciemnym błękicie
Tytuł oryginału: Words in Deep Blue
Tłumaczenie: Zuzanna Byczek
Wydawnictwo: Jaguar
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 287

W książkach wypożyczonych w bibliotece, można zauważyć często zagięte rogi, podkreślone cytaty. A także w środku wielu z nich, zdarzało mi się znaleźć zakładki, czy też inne gadżety książkoholika. Wyobraźcie sobie, sytuację, w której otwieracie książkę, a z niej wypada list  miłosny, zaadresowany do Was. Ja z pewnością, otworzyłabym buzię ze zdziwienia. A nawet uznałabym, to za jakiś żart ze strony znajomych. Dlatego też, widząc zapowiedź książki "Słowa w ciemnym błękicie", stwierdziłam, że koniecznie muszę ją przeczytać. Fabuła mnie zaintrygowała, byłam ciekawa jak życie bohaterów potoczy się dalej. Przede wszystkim czy Henry znajdzie list. 

Wiele lat temu Rachel zakochała się w Henrym. Dzień przed przeprowadzką napisała do niego list i schowała w swojej ulubionej książce w księgarni, która należała do jej rodziny. Czekała. Ale Henry nigdy nie przyszedł.

Teraz Rachel wraca do miasta i do księgarni, by pracować razem z chłopakiem, którego wolałaby już nie zobaczyć. Ale po przykrych przeżyciach, które spotkały jej najbliższych, Rachel potrzebuje choć chwili zapomnienia. Brat Rachel utonął kilka miesięcy temu i dziewczyna pogrążona jest w smutku.

Henry i Rachel pracują obok siebie – otoczeni książkami, obserwują rozwijające się historie miłosne, wymieniają listy między stronami. Dzięki temu znajdują w sobie nadzieję. Spoglądają w przyszłość dzięki książkom. Pozwalają sobie uwierzyć, że dostaną od losu drugą szansę.

To, co szczególnie ujęło mnie w książce  to biblioteka listów. Jest to dział w antykwariacie, w którym są książki nie na sprzedaż. Czytelniczy mają możliwość zostawienia własnych uwag w książce poprzez zapiski, czy też listy. Co ułatwiało bohaterom nawiązywanie nowych znajomości. Czy też przyznania się do własnych emocji lub uczucć gdy brakowało odwagi, aby powiedzieć to głośno. Moim zdaniem autorka wpadła na nietuzinkowy pomysł, który jest bardzo oryginalny i nietypowy. Zresztą, jeśli między kartkami książek mieszka miłość to znak, że pozycja ta jest godna uwagi. Warto dodać, że większość wydarzeń opisywanych przez autorkę ma miejsce antykwariacie, co dodało odpowiedniego klimatu całości.

Podobała mi się także, kreacja głównych bohaterów. Poznajemy w ich momencie, w którym oboje mają za sobą ciężkie doświadczenia. Dzięki narracji pierwszoosobowej, mogłam się wczuć sytuację Rachel oraz Henry'ego. Miałam możliwość obserwacji, jak sobie radzą z otaczającą ich rzeczywistością. Współodczuwałam ich emocję w związku ze stratą drugiej osoby. Przyglądałam się, jak zmienia się relacja pomiędzy bohaterami na łamach całej książki. 

Książka jest skarbnicą cytatów, które wywołują liczne refleksje. Jeden z nich ukazuje  jaką wartość mają słowa - "Książki są ważne. Słowa są ważne. I mają znaczenie. Wcale nie są bezsensowne, jak twierdzisz. Gdyby nie miały znaczenia, nie wywoływałyby rewolucji, nie zmieniałyby historii, gdyby były tylko słowami, nie pisalibyśmy piosenek, ani byśmy ich nie słuchali.(...)Gdyby słowa były tylko słowami, ludziom nie towarzyszyłyby te wszystkie historie istniejące od zarania dziejów, nawet jeszcze zanim wynaleziono pismo.”

Zwrócę także uwagę na kompozycję książki. Oprócz narracji na przemiennej z perspektywy Rachel i Henry'ego. Autorka wplotła listy w treść. Jak dla mnie strzał w dziesiątkę. Całkiem miła i przyjemna odmiana, nadająca charakteru całości. Mnie ujmuje takie przedstawienie treści. Książkę czyta się bardzo szybko, lekko. Miałam wrażenie, że ledwie ją zaczęłam, a po chwili przeczytałam całą. Momentami, czytając uśmiechałam, bo autorka z humorem opisywała niektóre wydarzenia.

Polecam książkę Słowa w ciemnym błękicie. Jest to wartościowa pozycja na rynku wśród literatury młodzieżowej, poruszająca takie tematy jak: strata, przyjaźń, miłość. Czyli wszystko to, z czym się wiąże życie nastolatków. Na dodatek istotnym motywem zastosowanym przez autorkę jest książka czyli niezbędny element życia moli książkowych. 



Za możliwość zrecenzowania książki dziękuję Wydawnictwu Jaguar.


19 komentarzy:

  1. Jeśli będę miała możliwość przeczytam na pewno.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapisuje na mojej liście książek do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Hm, myślę, że ta książka to wyjątkowa historia. Bardzo chętnie ją przeczytam! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. O, brzmi naprawdę zachęcająco! Bardzo ciekawi mnie forma, wszystko brzmi tak oryginalnie. Mam nadzieję, że książka kiedyś wpadnie w moje łapki. :D

    Pozdrawiam jeżowo
    Nikodem z Jeże czytają

    OdpowiedzUsuń
  5. Już kilka osób zainteresowało mnie recenzją tej książki więc sama muszę się przekonać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fabuła wydaje się ciekawa :) Mam ochotę na tę książkę.

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. To książka zupełnie nie w moim klimacie.
    Ja bym chyba zawału dostała, gdyby to mój chłopak napisał list miłosny i włożył do książki. Czekoladowe róże bez okazji - tak, listy miłosne - nie :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Zwrócę uwagę córce na ten tytuł, może uwzględni go w planach czytelniczych. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Teraz żałuję, że się na nią nie zdecydowałam. Ale nic straconego, w wolnej chwili postaram się nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ale fajny koncept na te listy! Chętnie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Mimo wszystko nie czuję się zainteresowaną tą książką. Nie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Koniecznie muszę przeczytać tę książkę! Strasznie mnie intryguje i myślę, że mi się spodoba

    OdpowiedzUsuń
  13. Po pierwsze okładka jest piękna! A po drugie treść również mnie bardzo interesuje. Muszę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  14. Chętnie bym przeczytała tę ksiązkę :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo chce przeczytać tę ksiazkę i mam nadzieje, że w końcu mi sie to uda.

    Podrugiejstronieokładki

    OdpowiedzUsuń
  16. Szkoda, że nie zdecydowałam się na jej recenzję, bo książka wydaje się naprawdę fajna :) jednak to nadrobię w najbliższym czasie

    OdpowiedzUsuń